Bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van een webshop

In de binnenstad van elke willekeurige plaats in Nederland, maar ook in de landen rondom Nederland, verdwijnen steeds meer winkels. De binnensteden herbergen alleen nog de winkels van landelijke ketens en kapperszaken. Een trend die al lang is ingezet en niet meer te keren valt. Soms komt er een nieuwe winkel, maar deze moet dan wel uniek zijn, om te kunnen blijven bestaan. Het gebeurt helaas te vaak dat de nieuwe winkel het niet langer dan twee jaar uithoudt. Daartegenover staat dat er al jaren steeds meer online wordt gekocht. Online kopen is al lang niet meer vreemd. Er wordt al bijna niet meer nagedacht of het veilig is, of dat de producten wel geleverd gaan worden. Wekelijks staat TNT of DHL of PostNL voor de deur met een pakketje: van Managementboek of van een hobbyzaak of van een kledingbedrijf.

Het nieuwe winkelen wordt online shoppen genoemd. Een opvallend detail: eind 2017 had meer dan een kwart van de bevolking in Nederland de dagelijkse boodschappen online gekocht. Dus van elke vier huishoudens heeft één huishouden een keer de loop

online shoppen, webshop

online shoppen

naar een supermarkt overgeslagen door online te bestellen. Bij het online kopen gaat het niet alleen om de boodschappen, maar ook om de schoenen, de kleding, de computeraccessoires enz. die door consumenten massaal online worden gekocht en door de verkopers aan huis worden geleverd. Het ontwikkelen van een webshop kan dus heel lucratief zijn: In het jaar 2000 lanceerde Coolblue een eerste webshop, mp3man.nl en bijna 20 jaar later is er een omzet van 1,2 miljard euro. Van de Nederlandse wijnverkoop (totale omzet 1 miljard euro), wordt 10% online gekocht. In alle sectoren is er dus wel een voorbeeld te vinden van online verkopen. Agritrader dat nieuwe en tweedehands tractoren verkoopt, is een sector met producten die toch lastig zijn te verzenden via PostNL, maar die organisatie verkoopt ook online. De detailhandel staat op z’n kop.

Kansen voor een webshop

De kansen voor een organisatie liggen bij het online winkelen. Iedereen kan een eigen webshop beginnen, zonder hoge huurkosten voor een pand in de binnenstad. Het ontwikkelen of ontwerpen van een webshop lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: een domeinnaam bedenken, foto’s van producten maken en plaatsen op een website, een betaalmethode vaststellen en zorgen dat de pakketjes netjes worden bezorgd. Dit klopt ook. Alleen bij het ontwerpen van een webshop moet wel rekening worden gehouden met de concurrentie: waarom zouden de consumenten bij jouw webshop langskomen en niet bij de concurrent? Wordt de webshop gevonden tussen de 40.000 webshops, alleen al in Nederland? Omdat een webshop geen grenzen kent, dan alleen taal, zijn het er natuurlijk veel meer dan 40.000. Dus shoppen in Duitsland is net zo gemakkelijk als winkelen in de eigen straat. En misschien is het nog wel makkelijker.

Bij het starten van een webshop moeten er veel keuzes worden gemaakt en om succesvol te kunnen zijn, zullen er zowel strategische als tactische beslissingen moeten worden genomen. Bijvoorbeeld: voor wie is de webshop bedoeld? Wie is de doelgroep? En hoe kan ik die doelgroep bereiken? Welke producten moeten er worden aangeboden? Met welke service? Op welke manier kan de webshop worden gepositioneerd? Welke doelstellingen zijn er voor de webshop? Wordt het een duurzame webshop? Dat zal inhouden dat er nagedacht moet worden over het verpakkingsmateriaal en over de bezorging. De levering van de producten is ook een onderwerp om besluiten over te nemen: gratis levering? Levering in eigen beheer?  Welke betaalmethoden moeten er in de webshop worden opgenomen? Het starten van een webshop lijkt zo eenvoudig, maar om een webshop levensvatbaar te maken, is er allereerst veel denk- en rekenwerk nodig.

Ontwikkelen van een webshop

Bedenken, ontwerpen, ontwikkelen, webshop

Bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van een webshop

Het boek Webshop gaat in op de vele aspecten die te maken hebben met het bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van een webshop. Aan de hand van dit boek kunnen de meeste elementen die essentieel zijn voor een webshop worden ingevuld. Er worden methoden en technieken aangereikt om te kunnen komen tot een idee en om de eerste gedachten voor een webshop vorm te geven. Er wordt aangereikt welke strategische beslissingen van belang zijn om het idee af te stemmen op de beoogde doelgroep en er worden heel praktische onderdelen besproken zoals het afleverproces van producten. Het boek heeft een strategische invalshoek voor het ontwerpen van een webshop en een praktische toepasbare invalshoek voor het ontwikkelen en implementeren van een webshop. Alle aspecten die te maken hebben met het organiseren en beheren van een webshop komen aan de orde.

Het boek Webshop, bedenken, ontwerpen en ontwikkelen is gratis te downloaden.