The Big Question

Internet of Things (IoT) is de sleutel voor online marketing en digitaal ondernemen. Ongeveer 3,9 miljard ‘dingen’ zijn in 2014 geconnected met het internet en naar verwachting groeit dat naar 25 miljard in 2020 volgens onderzoeksbureau Gartner. Maar het kan ook het dubbele zijn. IoT is het netwerk van fysieke objecten die technologie bevatten om te communiceren, te voelen of interactie te kunnen hebben, intern of met de externe omgeving. In goed Nederlands: alles is ‘connected’.

IoT draait om sensoren die informatie vaststellen en doorgeven. Sensoren kunnen overal in worden geplaatst: een auto heeft tientallen, misschien wel honderd sensoren die de afstanden, benzineverbruik, stoelverwarming enz. in de gaten houden. De sensoren worden aan het internet verbonden en geven daardoor informatie af. Sensoren in de verwarming, sensoren in de oren van koeien, maar ook sensoren in kleding en in

Data

Toon van Eneco is een slimme thermostaat

apparaten die mensen dragen. Op slimme kleding, in pillen, draagbare objecten zoals een horloge, een tatoeage, maar ook door een implantaat zijn er sensoren op en in en om het lichaam die informatie overdragen. Maar ook op verpakkingen, in het winkelwagentje, in de watermeter, de koelkast.

Iedere sensor in huizen, wearables, auto’s, kantoren, producten geeft informatie, waarbij de vraag als marketeer gerechtvaardigd is, wat er met deze informatie kan worden gedaan. Dat is in de komende jaren de Big Question. Er zijn veel bedrijven die zoeken naar het antwoord om uit de Big Data, werkbare informatie te halen. Een relatie tussen een merk en een klant zou dan gebaseerd zijn op feiten. Meer connectiviteit, leidt tot meer data, leidt tot meer inzichten, leidt tot beter contact, leidt tot een betere relatie.

Hoe meer informatie over consumenten, hoe beter er getarget kan worden met behulp van content. Want het gaat niet alleen meer om advertenties, maar juist om content. Een verhaal over een snelle Chromebook zal meer impact hebben op een consument, wanneer deze er mee bezig is en er voor open staat, dan een advertentie. Het verbinden van data kan het inzicht geven dat een consument op zoek is naar een computer die snel opstart en geen Apple is. Terwijl de consument nog maar in de behoeftefase zit, leest hij of zij over een Chromebook. Dat zal meer impact hebben dan een advertentie.

Cruciaal is de stap van meer data naar meer inzichten: welke data leidt tot het inzicht dat een consument de behoefte heeft aan een computer die sneller opstart, zodat er direct

sensoren

Het aantal Micro-elektromechanische systemen (MEMS) en sensoren nemen sterk toe

gewerkt kan worden. Met het vergelijken van gedragsdata van misschien wel miljoenen mensen, kan dat inzicht er komen en ook door naast de harde klikdata en het surfgedrag van een consument, informatie te krijgen over emotie en gevoelens. Het aantal wearables neemt toe. 2015 is de doorbraak van de smartwatch en polsbanden die persoonlijke lichaamsinformatie opslaan en doorgeven. Experimenten met kleding zijn er meer en meer. Er ontstaat dus meet connectiviteit en meer data.

De uitdaging voor de marketeer: op welke manier kan er een betere relatie, dat is een betere gebruikerservaring, tot stand komen met behulp van die extra data. De presentatie van informatie is een onderdeel van een betere gebruikerservaring. Het gaat niet alleen om advertenties die op het juiste moment aan de juiste gebruiker worden getoond; het gaat om de juiste content op het juiste moment bij de juiste gebruiker. En data gaat daarbij helpen.