Om mensen naar en in de winkel te trekken was de detailhandel afhankelijk van offline marketinginstrumenten: het ophangen van een reclamebord, posters, het versturen van folders of tv- en radioreclame. Door de opkomst van de mobiel, in 2015 heeft meer dan 75% van de Nederlanders één of meer smartphones, zijn er nieuwe mogelijkheden voor de detailhandel. Namelijk door middel van Proximitymarketing. Proximitymarketing is een methode die gebruik maakt van locatie technologie en mobiele apparaten. Op deze manier wordt het mogelijk voor winkels om direct te communiceren met de mobiel van de consument die in de buurt is of zelfs al in de winkel.
Bij Proximity Marketing gaat het niet over één techniek, de term is een verzamelnaam van verschillende technieken, zoals:
- NFC (Near Field Communication) – NFC werkt met behulp van een RFID chip. Een voorbeeld is de OV Chipkaart en Apple Pay. Een pasje wordt met een RFID chip tegen een transmitter/receiver gehouden en er wordt informatie uitgewisseld.
- Mobiele browser – Mobiele telefoons met GPS ingeschakeld kunnen bij het bezoeken van een bedrijfswebsite informatie over het dichtstbijzijnde filiaal aangeleverd krijgen. Foursquare.com werkt op die manier. Een gebruiker kan inloggen in een winkel en eventueel kan de eigenaar van de winkel hiervan gebruikmaken door het geven van een korting.
- Wi-Fi hotspot – Door het aanbieden van een Wi-Fi hotspot kunnen consumenten gratis gebruik maken van internet en wordt het mogelijk dynamische content naar de consument te sturen.
- Bluetooth – De Bluetooth verbinding wordt gebruikt door Beacons en iBeacons (naam afhankelijk van technologie (Android of iOS). Beacons zijn kleine en ook goedkope apparaten die informatie versturen en ontvangen. Deze compacte apparaten kunnen aan de muur worden gehangen, of onder een bureau. De Bluetooth verbinding wordt gebruikt voor het versturen van berichten of stimuli direct naar de smartphone of tablet van consumenten in de directe omgeving van een Beacon.
Beaconmarketing
Beacons maken het mogelijk om de communicatie en interactie met consumenten te verbeteren. Het versturen van een welkomstbericht kan de eenvoudige eerste stap zijn,
daarnaast kan aan dit welkomstbericht ook een downloadlink naar de App van de organisatie gekoppeld worden of zodra de klant verder de winkel in loopt kan er een promotioneel aanbod worden gedaan. De kracht van Beacons ligt in het leveren van waarde aan consumenten: het personaliseren van de winkelervaring door de Beacons te koppelen aan bestaande klantsystemen, maar ook door informatie van de telefoon te lezen. Hierdoor wordt het mogelijk om klanten te herkennen en te belonen voor specifieke handelingen. Stel een kostuumspeciaalzaak. Een gerespecteerde klant loopt de zaak binnen. Door middel van de Beacons, gekoppeld aan het klantsysteem, kan er via het netwerk een automatisch bericht naar de verkopers verstuurd worden. Hierdoor is het voor de verkopers mogelijk de aankoop geschiedenis en eventuele notities van de klant in te zien. Zij kunnen hierdoor de klant persoonlijker benaderen/assisteren in de keuze van zijn nieuwe pak. En het kan ook nog verder gaan: de gerespecteerde klant krijgt direct via zijn mobiel een bericht, afgestemd op de klant. Dit systeem is ook bij supermarkten toe te passen. Waar Albert Heijn nu nog gebruik maakt van de “Bonuskaart” zal deze kunnen komen te vervallen en vervangen worden door Beacons en de smartphone van de klant. De aankoophistorie van de klant kan worden gebruikt voor het geven van gepersonaliseerde aanbiedingen. Daarnaast wordt het voor de Albert Heijn mogelijk een analyse te doen op wat een klant precies in de winkel doet: hoe lang een klant gemiddeld winkelt, welke route er wordt gelopen en op welke plekken er langer wordt stilgestaan. Deze data kan worden geanalyseerd en worden gebruikt voor een nieuwe indeling van de winkel.
Toegevoegde waarde
De grootste uitdaging is de installatie van de mobiele applicatie op de smartphone om de communicatie met de consument op te zetten. Wanneer de Beacons app is geïnstalleerd, ‘vraagt’ de app, zodra een beacon in de buurt is, of bluetooth aangezet kan worden. Met de installatie van de beacon app, kan de ‘opt-in’ plaatsvinden. Belangrijk is dat er geen spam ontstaat via dit medium, dat zou de acceptatie geen goed doen. Retailers worden dus uitgedaagd om Beacons op de juiste manier in te gaan zetten: de complete winkelervaring verbeteren. Dan kunnen Beacons een toegevoegde waarde worden in de wereld van de retail: een individuele winkel, maar ook een winkelstraat of winkelcentrum.
Technisch gezien is het niet de meest ingewikkelde klus om Beacons in een winkel te plaatsen. Beaconmarketing is daardoor relatief eenvoudig te implementeren. Het opzetten van een standaard welkomstbericht en eventuele advertenties is snel geregeld. De echte winst wordt behaald bij het creëren van meerwaarde voor zowel de consument als de organisatie. Dat kan door bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen in plaats van generieke aanbiedingen voor alle klanten aan te bieden, het instellen van
spaarprogramma’s wanneer consumenten meerdere malen per week het filiaal bezoeken, GPS in een winkel etc.
Privacy en toestemming
Proximity Marketing door middel van Beacons gaat gepaard met een opt-in. De klant heeft zelf de mogelijkheid om berichten of aanbiedingen af te wijzen op het moment dat hij of zij de winkel inloopt. Daarnaast kan er voor de opslag van persoonsgegevens gebruikt worden gemaakt van de richtlijnen opgesteld door het Centraal Bureau Persoonsgegevens, dit in combinatie met de ISO 27018, dient als een uitstekende basis voor de waarborging van privacy. Alle gegevens worden beschermd en versleuteld met behulp van cryptologie, deze informatie dient te allen tijde onbenaderbaar te zijn voor derde partijen tenzij hier mee ingestemd is door de gebruiker.
Er is door verschillende instanties onderzoek naar gedaan naar de waarde van Beacons en het toekomstperspectief. De uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door JiWire kwam tot de volgende conclusie:
- 53% van de consumenten staat welwillend tegenover het delen van hun locatie en het ontvangen van relevante advertenties.
- 57% van de consumenten is eerder geneigd om op een advertentie te klikken/reageren als deze location based is.
- 62% van de consumenten deelt lokale aanbiedingen met vrienden of familie.
- 63% van de consumenten vindt dat coupons de meest waardevolle vorm van marketing is.
Oplossing voor teruglopend winkelbezoek
In Amerika lijkt de vaart er al een stuk meer in te zitten. Volgens Business Insider heeft 32% van de locaties van retailers uit de top 100 US Retailers dit jaar Beacons geïnstalleerd en geschat wordt dat dit stijgt naar 85% in 2016. Beacons kunnen de winkelervaring verhogen. En dat kan de detailhandel goed gebruiken. In Nederland loopt het winkelbezoek sterk terug. Beaconmarketing kan toegevoegde waarde leveren en winkelbezoek weer interessant maken. Door fun te bieden tijdens het winkelen, door gepersonaliseerd contact te bieden en door zeer gerichte aanbiedingen te leveren. Daarom Beac-on!
Dit blog kwam tot stand door een whitepaper van Mike Rövekamp, student ISM aan de Haagse Hogeschool en deelnemer aan de minor Internetmarketing (linkedIn: Mike Rövekamp).