Influencer marketing: hot en happening of meer een hype?

wanneer de samenwerking al voorbij is, deed zij mee met een #ikdoenietmeermee campagne waarin ze vertelde dat ze klaar was met de corona maatregelen. Deze tegenstrijdigheid is voor de Rijksoverheid een probleem, omdat dit bij haar volgers onduidelijkheid schept over de boodschap van de Rijksoverheid. De reputatieschade was voor de Rijksoverheid niet zo groot, vanwege een reeds sterk opgebouwde reputatie, maar voor een bedrijf dat nog geen reputatie heeft opgebouwd, kan dit een behoorlijke tegenslag opleveren.

Influencer
Famke Louise bericht over #ikdoenietmeermee campagne

Het draait om vertrouwen

Uit een onderzoek van The Nielsen Company blijkt dat 84% van de consumenten aanbevelingen van vrienden en familie als invloedrijkst en betrouwbaarst ziet. In de markt van influencermarketing draait het daarom om vertrouwen. Echter, het blijkt dat influencers juist steeds minder worden vertrouwd.  Rebecca Kowalewicz, Vice President Digital van het Clearbridge Branding Agency, schreef in 2019: “Van wat ik heb gezien, realiseren meer consumenten zich dat influencers niet altijd authentieke productgebruikers zijn; ze zijn woordvoerders die worden betaald om producten te pitchen op social media in plaats van op tv. Influencers worden daarom vaker als onoprecht gezien.” De conclusie hiervan is dat consumenten snel doorhebben wanneer een influencer écht tevreden is over een merk.

Een samenwerking zoals net beschreven, heeft een kortstondig effect. In deze situatie heeft influencer marketing alleen een voordeel voor doelen op korte termijn. Een langdurige samenwerking met één of meerdere influencer(s) waarin duidelijke afspraken worden gemaakt, voorkomt deze toestand. Daarnaast draagt dit ook bij aan groei voor op een lange termijn en trouwe merkfans.

Wat zegt het aantal volgers over de influencer

Bij het inzetten van Marco van Basten als influencer werd er niet gekeken naar ‘volgers’. Die waren er niet online, want ‘online’ bestond nog niet. Het ging om de bekendheid van de persoon. Nu bepaalt het aantal volgers de ‘bekendheid’ van de influencer. Hoe meer volgers, hoe groter de invloed van de influencer is. Maar, hoe meer volgers, hoe groter de twijfel over de eerlijkheid van die influencer. Bij meer dan 50% van de influencers in de Benelux is er sprake van fraude op zijn of haar profiel. Er zijn namelijk veel influencers die bepaalde trucs inzetten om meer volgers te krijgen en meer interactie te hebben. Bijvoorbeeld 30% van de influencers met tussen de twintig- en honderdduizend volgers hebben in het verleden volgers gekocht. Er zijn websites die voor verschillende prijzen nepprofielen aanbieden. Zo kun je bijvoorbeeld voor € 260,- 25.000 volgers kopen. Of, influencers zetten in op de volg- en ontvolgmethode. Het schijnt dat 40% van alle gebruikers methode uitvoeren. De gebruiker volgt een andere gebruiker in de hoop teruggevolgd te worden om vervolgens zelf weer de tweede gebruiker te ontvolgen. Tot slot nemen veel influencers deel aan supportgroepen. Dit zijn groepen met verschillende influencers die onderling elkaars berichten liken en erop reageren. Zo zorgen ze ervoor dat iedereen veel interactie heeft onder de posts.

Invloedrijke influencer marketing

In een beginnende nieuwe fase van een evolutie zitten we voorlopig nog niet. Wel is het van belang dat bedrijven constant de trends op sociale media in de gaten houden en zich aanpassen. Hoe zet je influencer marketing juist in? En zorgt het er wel echt voor dat doelen behaald worden? Er zijn veel overwegingen die eerst genomen moeten worden.

Dit blog is, als opdracht binnen de minor Internetmarketing Tools van de Haagse Hogeschool, geschreven door Merel Wever (https://www.linkedin.com/in/merelwever/)