De koekies raken op

banners worden geplaatst op de websites waar die gebruiker komt die bij de concurrent heeft gekeken. Doel is natuurlijk om de potentiële woninggeïnteresseerde op de hoogte te brengen van het aanbod van hypotheekverstrekker. Er wordt dan gebruikgemaakt van de third party cookies: het tekstbestandje dat de concurrerende hypotheekverstrekker B heeft geplaatst en waar het advertentienetwerk inzicht in heeft en gebruikt kan worden voor hypotheekverstrekker A.

Is een third-party cookie effectief?

Hier stopt het Google netwerk mee. Hypotheekverstrekker A kan dus niet meer weten wie er potentiële interesse heeft in een hypotheek omdat de gebruiker op een website van een concurrent is geweest.

Het voordeel van een third-party cookie is dat er gebruikers getargetet kunnen worden die niet direct in beeld zijn bij een organisatie. Een advertentie plaatsen op een website waar een gebruiker komt die in een woningkoopfunnel zit, kan effectief zijn. Mogelijk dat de advertentie dan opvalt omdat de gebruiker in die funnel zit. Echter, de gebruiker had al eerder op de website van hypotheekverstrekker B gekeken, dus onze website zat niet direct in zijn of haar evoked set.

Of het plaatsen van een advertentie op basis van de third-party cookie effectiever is dan het plaatsen van advertenties zonder de third-party cookie, op basis van een goede doelgroep targeting om de naamsbekendheid van de propositie te verhogen, is nog maar de vraag. Het verdwijnen van de third-party cookie (korte termijn adverteren) zal de inspanning om de merkbekendheid (langere termijn adverteren) te verhogen weer urgenter maken. En dat zal, op de langere termijn, meer binding met het merk geven.

De dubbele opt-in heeft een positieve invloed op de betrokkenheid

Toen de dubbele opt-in bij e-mailmarketing verplicht werd, dacht men dat dat de doodsteek zou zijn voor deze vorm van communicatie. Het tegendeel is waar: e-mailmarketing bloeit als niet eerder. De gebruiker die bewust moet aangeven dat hij of zij mail wil ontvangen, is meer betrokken bij de zender. Het niet meer gebruiken van de third-party cookie kan, met een beetje fantasie, gelijk met de opt-in worden beoordeeld: de advertentie die wordt geplaatst waarbij al een zekere herkenning is van de afzender wordt positiever geaccepteerd.

Verhogen van naamsbekendheid voor het krijgen van een relatie

Het creëren van naamsbekendheid wordt ‘gedwongen’ weer belangrijker voor organisaties; de noodzaak van branding wordt weer groter. Voor het marketen van producten, is dat voor de langere termijn zeker niet nadelig. Opbouwen van naamsbekendheid bij potentiële gebruikers kan als kern van de marketing, waarderuil, worden gezien. In deze gedachte is de third-party cookie meer gericht op de sales dan op het verkrijgen van een relatie met consumenten. In principe is het verdwijnen van de third-party cookies niet een groot nadeel. De marketeer zal nog steeds moeten nadenken op welke manier de gebruikers in een doelgroep benaderd moeten worden om waarderuil te realiseren.