Veel organisaties geven aan: doe mij social media. Alsof door het gebruikmaken van social media de handel ineens met tientallen procenten omhoog zou gaan. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn, maar in 99,9% van de gevallen is dat zeker niet zo. Dat neemt niet weg dat ‘gebruikmaken’ van social media een zeer goede en effectieve manier van communiceren kan zijn. Zie de social media als het online leven van een doelgroep, van de consumenten en de afnemers. Wanneer dat goed voor ogen staat, dan wordt het ook ‘eenvoudiger’ om te zien op welke manier een bedrijf ‘social media’ kan gebruiken of inzetten.
Een mooi voorbeeld is The Social Shop. De eerste regels van de Social Shop zijn: “In the Social Shop krijg je de mogelijkheid om de producten die je zelf ook hebt en waar je enthousiast over bent, te verkopen. Die producten verkoop je in je eigen online winkel aan je vrienden. Uiteindelijk wordt iedereen beter van die verkoop, want voor elke verkoop krijg jij een vergoeding die jij weer kan delen met je vrienden”. Waarom een mooi voorbeeld? Omdat The Social Shop daadwerkelijk gebruik maakt van het social zijn van consumenten. The Social Shop adverteert niet met een advertentie op Facebook of LinkedIn, maar geeft de mogelijkheid aan consumenten om hun enthousiasme te delen met vrienden en volgers.
The Social Shop is een platform waarop gebruikers een ‘eigen shop’ kunnen openen met producten die zij zelf hebben gebruikt en waar zij dus enthousiast over kunnen zijn. De producten of diensten moeten dan wel zichzelf ook aansluiten bij het platform. Belvilla is een goed voorbeeld. Belvilla heeft The Social Shop als platform ingezet om afnemers van het product de gelegenheid te geven om huizen die zij hebben bezocht onder de aandacht van vrienden en volgers te brengen. Zodra een volger via The Social Shop van de vriend die hij of zij volgt, boekt bij Belvilla ontvangt de vriend € 40,-. De vriend kan ook nog aangeven dat de te ontvangen € 40,- verdeeld kan worden tussen de nieuwe boeker en de eigen social shop.
Belvilla zet hiermee de social media optimaal in. Zij brengt haar naam en producten via gebruikers onder de aandacht. Wanneer veel boekers van een huis via Belvilla, een social shop ‘openen’, komt Belvilla bijna ‘gratis’ onder de aandacht van miljoenen consumenten. Stel dat er een conversieratio is van 1% (zal niet veel hoger zijn), dan worden er toch 10.000 woningen geboekt per miljoen volgers. De € 40,- per boeking is dan goedkoper dan alle advertentiekosten bij elkaar die nodig zijn om 10.000 boekingen te krijgen. Of The Social Shop levensvatbaar is, dat zal nog moeten blijken, omdat er veel andere sociale factoren meespelen in het wel of niet ‘kopen’ van dat wat je vriend ook heeft gekocht. Maar The Social Shop en daarmee onder andere Belvilla maken wel optimaal gebruik van de werking van social media: consumenten nemen eerder iets van vrienden aan dan van een advertentie en consumenten bevelen pas iets aan wanneer het ook echt goed was.